Co to jest zaległość podatkowa i co można z nią zrobić?

Zaległości podatkowe, czyli po prostu niezapłacony w terminie podatek, to zagadnienie, które może pojawić się m.in. ze względu na różne sytuacje życiowe. Sprawdźmy, jakie kroki można podjąć, gdy zderzysz się z tym tematem.

Czym jest zaległość podatkowa?

Zaległość podatkowa jest uregulowana w art. 51 ordynacji podatkowej. Mówiąc krótko, oznacza ona niezapłacony w terminie podatek. Co ciekawe, zaległość podatkowa powstaje również na skutek niezapłacenia w terminie płatności zaliczki czy raty podatku. W rzeczywistości, za moment powstania zaległości podatkowej uznajemy dzień następujący po dniu upływu terminu płatności.

Konsekwencje zaległości podatkowej

Wiesz już, że zaległość podatkowa powstaje w dniu następującym po dniu, w którym wyznaczona była graniczna data zapłaty podatku. Pytanie, jakich konsekwencji możesz spodziewać się w momencie, gdy nie zapłacisz podatku w terminie? Przede wszystkim należy wskazać na odsetki, które są naliczane wraz z powstaniem zaległości. Nie jest to jednak jedyne obostrzenie. Wręcz przeciwnie. Należy do grona tych najlżejszych.

Podatnik, który nie płaci podatków w terminie, może spotkać się z karami przewidzianymi w art. 57 kodeksu karnego skarbowego. Mowa tutaj o grzywnie, od której sąd może jednak odstąpić wówczas, gdy przed wszczęciem postępowania podatnik opłaci należny podatek.

Przedawnienie zaległości podatkowej

Nie ulega wątpliwości, że powinniśmy wywiązać się z zobowiązania podatkowego, które na nas ciąży. Mimo wszystko czasami zdarza się tak, że rzeczywistość prowadzi do sytuacji, w których pojawiają się zaległości. Co ciekawe, mogą one przedawnić się, a szersze wyjaśnienia znajdziemy w art. 70 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku. Oczywiście, poza tym krótkim stwierdzeniem istnieją dodatkowe alternatywy, które nieco inaczej określają przedawnienie zaległości podatkowej. Są one określone m.in. w art. 70 § 1a ordynacji podatkowej.

Umorzenie zaległości podatkowej

Powstanie zaległości podatkowej jest dość problematyczne. Mimo wszystko możesz skorzystać z różnych rozwiązań, które pomogą wyjść z tej trudnej sytuacji. Jednym z nich jest umorzenie zaległości podatkowej. W momencie, gdy masz jakiekolwiek trudności ze spłatą podatku lub odsetek, wówczas możesz ubiegać się o umorzenie części lub całości zaległości. W tym celu niezbędne jest jednak złożenie wniosku do organu podatkowego, który podejmie decyzję. Pamiętaj jednak, że jest ona uznaniowa, co oznacza, że tak naprawdę to urząd decyduje o tym, czy zaległość podatkowa zostanie umorzona, czy też nie. Co więcej, organ podatkowy jest związany tym, co uwzględnisz w treści wniosku. W praktyce oznacza to, że jeżeli prosisz o całkowite umorzenie, to decyzja zapada wyłącznie w kontekście tej prośby. Przykładowo, urząd nie może nie zgodzić się na całkowite umorzenie, a w zamian za to zaproponować rozbicie go na raty.

Kiedy można starać się o umorzenie zaległości?

Jeżeli nie jesteś w stanie dokonać zapłaty zaległości podatkowej, możesz starać się o jej umorzenie. W tym przypadku powstaje pytanie, co może przyczynić się do wydania pozytywnej decyzji w tej sprawie? Bardzo często pojawia się pojęcie tzw. ważnego interesu podatnika. Oznacza ono m.in. sytuacje losowe czy nadzwyczajne, na których skutek podatnik nie jest w stanie uregulować kwoty zaległości.

Poza ważnym interesem podatnika możemy również spotkać się z interesem publicznym. Mówiąc w skrócie, jest to sytuacja, w której zapłata zaległości podatkowej podatnika spowodowałaby konieczność sięgania do środków pomocy państwa. Ponadto zwróć uwagę, że o umorzenie części lub całości podatku możesz ubiegać się najwcześniej w momencie, gdy ta zaległość powstała. Inaczej mówiąc, będzie to dzień następujący po dniu upływu terminu płatności.

Jak złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej?

Na koniec zajmijmy się praktycznym aspektem postępowania, czyli ścieżką, którą należy przejść podczas starania się o umorzenie zaległości podatkowej. Tak jak już wspomnieliśmy, pierwszym krokiem jest złożenie podpisanego wniosku, a także załączników w postaci bieżącej sytuacji finansowej czy rodzinnej. Kolejny etap to formalna analiza poprawności wniosku. Jeżeli zawiera on jakiekolwiek błędy czy braki, wówczas zostaniesz poproszony o ich uzupełnienie w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Gdy wszystko jest w porządku, pozostaje czekać na końcową decyzję. Co ciekawe, urząd może w określonych przypadkach wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Taka sytuacja ma miejsce np. wtedy, gdy wniosek został złożony przez osobę nieupoważnioną.

Na co zwrócić uwagę sporządzając wniosek o umorzenie?

Istnieje kilka czynników, na które musisz zwrócić uwagę, gdy planujesz złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowych. Przede wszystkim istotny jest termin. Im wcześniej, tym lepiej. Poza tym pamiętaj, aby we wniosku umieścić adres, bez którego urząd nie rozpatrzy sprawy. W momencie, gdy zostaniesz wezwany do uzupełnienia braków, masz na to 7 dni. Jeżeli nie zgadasz się z postanowieniem, możesz dodatkowo złożyć zażalenie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top